Başbakan Ersan Saner katıldığı bir TV programında gündemle ilgili soruları yanıtladı.
Türkiye Cumhuriyeti Cumhurbaşkanı Yardımcısı Fuat Oktay ile yapılan görüşmeler sonucunda imzalanan 4 ayrı protokol hakkında konuşmasına başlayan Başbakan:
“Karayollarının geliştirilmesi, e-devlet uygulaması, üniversitelerin kalitelenin artırılması ve rekabet koşulunun sağlanması için yeni üniversitelerin açılması ve belediyeler birliğinin imzaladığı protokollerin ülkemize hayırlı olmasını diliyorum.” dedi.
Aşı konusunda
“KKTC’ye Türkiye’den 80.000 adet Sinovac, AB’den Güney Kıbrıs’a giden aşı miktarı 50.000 adettir ve AB’den KKTC’ye gelen aşı miktarının 4.000 küsür adet aşının gönderilmesi Kıbrıs Türklerine bakış açılarının yorumunu da halkımıza bırakıyorum.”
E-devlet protokolü:
“2010 yılından beri devam eden bir süreçtir. E-devletin kullanımı için en son evreye geçmiş durumdayız. E-devletin idamesi için de binası en yakın zamanda inşa edilecektir. En kısa sürede ihalesine çıkılacaktır.
Vatandaş evinde otururken bütün işlemlerini halledebilecek. Yabancı yatırımcıların işlemleri, tapu işlemleri gibi, de aynı şekilde e-devlet portalından yapılabilecek.”
Projenin tamamlanması için protokolde herhangi bir tarih var mı sorusuna Başbakan, e-kapının sistemde olduğunu, e-sigorta ve e-gümrük sisteminin de 1 sene içinde hayata geçirileceğini iletti.
Günlük hayatta internet kullanımının oldukça yüksek olduğunu belirten Saner, çıkılacak olan ihalelerin ardından ülkeye fiber optik bağlantısı sağlanacağını ayrıca 4,5 ve 5 G’ye geçileceğini duyurdu.
Karayolları hakkında:
“İstimlak sorunun halledilmesinin ardından Lefke-Güzelyurt yolu hizmete açılacak
Lefkoşa Kuzey Çevre yolu yaz ortasına doğru açılması hedefleniyor. Hamitköy kavşağından Gönyeli çemberine kadar olan yükün azaltılması planlanıyor.
Köy yolları 3 ayrı etapta yapılacaktır. Ziyamet-Dipkarpaz yolu da bu yola dahildir.”
Eğitim hakkında:
“KKTC’nin esas gelir kaynağı yüksek öğrenim ve turizme dayanıyor. Dünyayla rekabet edebilmek ve dünyayla aynı dili konuşmak adına eğitimdeki kalite ve standartlar yükseltiliyor. ODTÜ ve İTÜ’nün ardından Ankara Sosyal Bilimler Üniversitesi KKTC’de bir üniversite olarak hizmet vermeye başlayacak. Böylece hem eğitim kalitesi artacak hem de yeni öğrenci sayısı yükselecek.”
15 Şubat Sokağa Çıkma Yasağı Bitimi:
“Sokağa çıkma yasağı 15 Şubat 05:00 itibariyle bitiyor. Ya yarın ya Pazartesi bir karar verilecek ancak Bulaşıcı Hastalıklar Üst Kurulu bugün toplandı ve yayından sonra Sağlık ve Maliye Bakanıyla değerlendirme yapılacak.”
Başbakan Saner,Sağlık Üst Kurulu ile farklı açılardan baktığını belirterek vazı istatiki bilgiler paylaştı.
“Hastalıktan etkilenen tedavi gören veya tedavi görmeye devam eden vakaların ikametgah olarak bilgilerine bakıldığında;
Ocak 2021 itibariyle:
Lefkoşa 214 vaka hastanede tedavi görmüş, %28,5’lik kısma denk geliyor,
Gazi Mağusa’da 60 kişi hastanede tedavi görmüş, toplamda %8’lik
Girne 353 vaka, toplamda % 47’ye denk geliyor,
Güzelyurt 17 vakayla, %2,3,
İskele 9 vakayla, % 1,2,
Lefke 1 vakayla, %0,1
Şubat ayı itibariyle:
Girne: %55 , Lefkoşa %32, Mağusa % 6,6 , Güzelyurt % 2,8, İskele % 2,6 , Lefke % 0,4
Vaka yoğunluğu Girne ve Lefkoşa’da görülüyor. Ancak devletin kendi yükümlülüklerinin yerine getirmesi lazım Ekonominin de önünün açılabilmesi için rakamların da 10 Şubat tarihiyle düşüşe geçmesiyle kademeli bir açılmaya gidilebilir. Bugünki görüşmenin ardından belli olacaktır.”




